sobota, 11 lipca 2015

"Magisterium I: Próba Żelaza" Cassandra Clare, Holly Black

"Magisterium I: Próba Żelaza"
Cassandra Clare, Holly Black


Całe życie przygotowujesz się do jednego, najważniejszego sprawdzianu. Może nawet o tym nie wiesz, ale nawet nicnierobienie jest działaniem. Dobrze przemyślanym, bo przyświeca ci tylko jeden cel. Bynajmniej nie pierwsze miejsce na liście, wręcz przeciwnie - wynik na jakim ci zależy to znalezienie się na samym końcu listy. Szkoła magii to bowiem ostatnie miejsce, w jakim chcesz się znaleźć. Magia jest kusząca, ale to siła, z jaką lepiej nie zadzierać, szczególnie w twoim przypadku, Call

 

Call, Aaron i Tamara to trójka z pozoru zupełnie rożnych dzieci, które dzięki Mistrzowi Rufusowi są zmuszone przebywać ze sobą dużo częściej niż by tego chcieli, przynajmniej początkowo. Ich znajomość szybko przeradza się w przyjaźń, a młodzi uczniowie poznają znaczenie lojalności i oddania. Dla głównego bohatera, Calla, wszystko to jest nowe, a szczególnie ludzie, którzy wstawiają się za nim i bezinteresownie pomagają - przyjaciele.


Nie lubię porównywać książek, ale zrobię wyjątek, żeby choć trochę przybliżyć atmosferę i grupę docelową tej powieści. "Próba żelaza" to pozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów Clare czy Black, ale także kultowego Harrego Pottera czy Percy'ego Jacksona. Autorki stworzyły idealną powieść dla młodszej młodzieży, z mnóstwem przygód i ciekawymi bohaterami, na których można się wzorować, choć nie radzę powielać wielu błędów tej trójki. Starsi czytelnicy z pewnością docenią historię pełną zwrotów akcji, z zakończeniem równie zaskakującym, co irytującym. Kiedy następny tom?!

 

Oprócz trójki głównych bohaterów poznajemy też mnóstwo postaci drugoplanowych, ale równie wyrazistych, wiec czytelnik na pewno nie pogubi się w tym tłumie. Każda osoba wymieniona w książce ma jakąś rolę, nie jest tylko tłem dla całości powieści. Autorki unikają wprowadzania nic nieznaczących szczegółów, dbając jednak o złożoność fabuły, w której nie pogubią się nawet młodsi czytelnicy. 

 

Szkoła magii, do której przychodzą uczniowie po pomyślnym przejściu "Próby Żelaza" to bardzo interesujące miejsce, kojarzące się z kultowym Hogwartem. Jednak można tak porównać każda szkołę magii w historii literatury, a nie o to chodzi. Clare i Black stworzyły coś oryginalnego, jedynie momentami nawiązując do świata Harrego Pottera, świata z którym Cassandra Clare jest bardzo dobrze zaznajomiona, bo kiedyś pisała fanfictiony o Draco, jednym z bohaterów wspomnianej wcześniej serii. Widać jednak, że nie chce pisać kolejnej miernej kopii znanego bestsellera, ale stworzyć książkę, na której będą wzorować się inni.

 

"Próba Żelaza" to idealna powieść dla młodszej młodzieży, ale nie tylko. Podczas lektury bawiłam się dużo lepiej niż śledząc miłosne rozterki bohaterki YA, a dialogi były na dużo wyższym poziomie. Czy nastolatki nagle cofają się w rozwoju i ze złożonych zdań jak w "Próbie żelaza" przechodzą  do monosylab jak w niejednej powieści z siedemnastoletnimi bohaterami? Przygoda i tajemnica to najmocniejsze strony tej książki, a bohaterowie i styl do bardzo miły dodatek.

 

Skończyłeś już "Harrego Pottera", "Perceygo Jacksona" i nie wiesz jak wyleczyć książkowego kaca? Sięgnij po "Próbę Żelaza", która z pewnością wciągnie cię do swojego świata i nie da o sobie zapomnieć!


Ocena: 9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Albatros.

16 komentarzy:

  1. Nominowałam cię do Liebster Biog Award :)
    Mam nadzieję że w wolnej chwili odpowiesz na nominację :)
    http://poczytajmycos.blogspot.com/2015/07/liebster-blog-award-2-oraz-3.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze za nim ta książka została wydana, byłam pewna, że po nią sięgnę, teraz jednak ta wiara mnie trochę opuściła. Wiem, że ją przeczytam, ale nie wiem kiedy.
    gabxreadsbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcze, nie czuję się jednak przekonana. Chyba zbyt głęboko jest we mnie uraza do Clare za schrzaniony piaty tom Darów Anioła :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Mi się by pewnie za bardzo nie spodobało, ale mojemu bratu pewnie tak ;)

    melomol.blgospot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Wymieniłaś jedne z moich ulubionych książek dla młodzieży, teraz chyba nie mam wyboru. Cieszę się, że nawiązania nie są nachalnie i ciągłe, a jedynie są lekkim wydźwiękiem. ;) Na pewno będę szukała i tak jak pisałam możliwe, że po wakacyjnych seansach z Harrym sięgnę. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Polecę mojemu kuzynowi. Powinna mu się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Koniecznie muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nominowałam Cię do Liebster Blog Awards :D http://nastoletniabiblioteczka.blogspot.com/2015/07/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyciąga mnie wszystko co magiczne, co kojarzy się z Hogwartem i HP:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czekam na swój egzemplarz :D Ogólnie nie nastawiam się na nic specjalnego, ale zobaczymy :)

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam nigdy HP, więc może na początek sięgnę po Próbę żelaza.
    Pozdrawiam,
    http://isareadsbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Wychowałam się na Potterze, ''Dary Anioła'' Clare uwielbiam, więc kiedyś na pewno przeczytam tę książkę. Obawiałam się trochę, ale uspokoiłaś mnie tą recenzją. Clare bardzo dużo pisze, ale jak widać, cały czas trzyma poziom ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Okładka przykuwająca oko. Co do fabuły, to z opisu wydaje mi się do Pottera wręcz bliźniaczo podobna i nie potrafię się pozbyć wrażenia, że będzie to po prostu marna kopia :/ Jeśli nie jest jednak tak źle, to może dam jej kiedyś szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Każdy tak chwali tę książkę, że chyba muszę w końcu i ja przeczytać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Podobieństwo do mojego ukochanego Pottera odrzuca mnie od lektury :/

    Ale wiele osób ją poleca, więc może kiedyś się za nią wezmę :D :D

    Pozdrawiam <3
    http://lakaksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapraszam do brania udziału w konkursie na moim blogu http://czytam-ogladam-recenzuje.blogspot.com/2015/07/konkurs-pocztowka-dla-ksiazkoholika.html

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...