sobota, 7 marca 2015

6 lekcji od Celaeny Sardothien ze "Szklanego Tronu"



"Nazywam się Celaena Sardothien – szepnęła. – Choć moje imię nie ma znaczenia. Możesz mnie nazywać Celaeną, Lillian albo suką, a ja i tak cię pokonam."


 

1. Bądź sobą - jesteśmy zbudowani z drobnych rzeczy - miłości do książek czy czekolady, a każdy z nas jest wyjątkowy i ma w sobie potencjał do robienia niesamowitych rzeczy. Nie oglądaj się na innych, ich opinie czy wątpliwości. To ty będziesz żyć z konsekwencjami swoich wyborów, niezależnie jakie by one nie były. Słuchaj dobrych rad swoich przyjaciół, ale wiedz, że czasem tylko ty wiesz co dla ciebie najlepsze.


2. Możesz pokonać każdego - są przeciwnicy, którzy onieśmielają na samym starcie. Celaena musiała być silniejsza, szybsza i lepsza od mnóstwa mężczyzn, którzy na te same efekty co ona, nie musieli pracować tak ciężko. Nie daj sobie wmówić, że jako kobieta/młodsza/starsza osoba masz małe szanse w jakimś starciu. Ograniczenia mogą sprawiać trudności, ale nie czynią danego zadania niemożliwym. Możesz osiągnąć wszystko, a sukces i porażka nie zależą od twojego pochodzenia, ale ciężkiej pracy, sprytu, odpowiedniego podejścia i odrobiny szczęścia.

3. Znaj swoją wartość - umniejszając swoim zdolnościom, przegrywasz już na starcie. Bądź dumna z tego co osiągnęłaś, w końcu sukcesy nie spadły ci z nieba! Nie musisz ustępować innym, żeby być dobrym człowiekiem, szanuj swoją prywatność i od czasu do czasu pozwalaj sobie na chwile tylko dla siebie. Naucz się mówić nie, ale pamiętaj, że bezinteresowna pomoc to jedna z najszlachetniejszych cech. Jeśli czujesz ze możesz zrobić dla kogoś w gorszej sytuacji coś dobrego, nie wahaj się, ale tylko kiedy naprawdę tego chcesz.

4. Nie stawiaj miłości ponad wszystko - ważniejsze są przyjaźń, lojalność, własne szczęście. Czasem trzeba poświęcić jedno dla drugiego, pamiętaj więc o konsekwencjach swoich wyborów i nigdy nie opieraj swojego życia na jednym, mało stabilnym i burzliwym filarze, jakim jest ukochany. Pielęgnuj związki rodzinne, zdobywaj prawdziwych przyjaciół, a kiedy do twojego życia zawita miłość, pozwól jej spokojnie dojrzeć, zanim rzucisz wszystko dla mężczyzny. W 99% przypadków nie warto.

5. Nie jesteś niczyim dłużnikiem - dotyczy to wszystkich sfer życia. To, że tańczysz z kimś na balu, nie znaczy, że musisz go uściskać bądź pocałować - to tylko i wyłącznie twoja decyzja. Sama decydujesz o swoich czynach, biorąc na siebie ich skutki. Nie musisz spłacać rodzinnych długów honoru (jeśli tatuś wziął pożyczkę na kilka tysięcy, niestety nie masz większego wyboru. No chyba że Endovier...) ani trzymać się niszczącej zemsty. Pomyśl czego chcieliby dla ciebie rodzice, gdyby mogli ci to powiedzieć - z pewnością twojego szczęścia. Nie da się go osiągnąć żyjąc nienawiścią, strachem czy poczuciem obowiązku. Jeśli chcesz wyjechać i rozpocząć inne życie, nawet z dala od nich, możesz, nie staniesz się wyrodnym dzieckiem, o ile po postawieniu pierwszego kroku na nowej ziemi o nich nie zapomnisz.

6. Walcz o swoje i skop tyłki nieprzyjaciołom - nie dawaj sobą pomiatać, jesteś wartościowym człowiekiem! Uczciwie pokonuj swoich przeciwników, nie zniżaj się do poziomu oszustów. Jeśli ktoś cię wrabia, obgaduje, weź sprawy w swoje ręce. Nie zachęcam do przemocy - Celaena miałaby pewnie inne zdanie - ale umiejętność bronienia się jest ważna. Odetnij się temu, kto z ciebie żartuje, a jeśli wszystkie powyższe sposoby zawiodą, sięgnij po starą, sprawdzoną metodę - czasem nic tak nie przemawia do rozsądku jak pięść. (To była wstawka Celaeny!) W najgorszym wypadku wynajmij ją bądź innego wojownika, może starszy brat? - nawet jeśli nie umiesz się bić, ona sobie poradzi! Może zdradzi ci kilka sekretów po fachu? (To cały czas ona, przysięgam!)


Czytaliście "Szklany Tron"? Co imponowało wam w Celaenie, wcielicie w życie którąś z jej lekcji?

24 komentarze:

  1. Fajny post, bardzo życiowy, ale taki... chyba inny niż te wszystkie frazy wyświechtane, powtarzane na kwejkach, demotywatorach i innych tego typu bzdetach. Trójka i czwórka chyba najważniejsze...
    Szklanego tronu co prawda nie czytałam, ale kto wie, może kiedyś nadrobię te zaległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Polecam jak najszybciej nadrobić :)

      Usuń
  2. Genialny post! Celaena jest już sama w sobie niezwykłą bohaterką, ale pewność siebie i walka o swoje dodają jej uroku :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam ta serie :) Zgadzam sie z punktem 3 i 5!

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca seria. Polecę ją mojej siostrze.

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawa seria, chyba muszę się nią bardziej zainteresować ;)
    http://books-jewellery-leisure.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Książki niestety nie miałam okazji przeczytać. Szukałam jej w kilku bibliotekach, ale niestety, nawet nie planują jej zakupu :c
    Bardzo podoba mi się Twój post, zapisuję go sobie, by w wolnej chwili wydrukować i może gdzieś powiesić :))
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! *rumieni się* :D Swoją drogą, podobno w ogóle ciężko dostać, ale planują dodruk, może będzie z tej okazji jakiś konkurs ;)

      Usuń
  7. Ale świetny pomysł na notkę! :) I choć obecnie jestem obrażona na "Szklany Tron", na autorkę, na Caelenę i nie mam ochoty powracać do świata z tych książek, to rady są jak najbardziej ładna i potrzebne. :)
    W moim wypadku, problem może stanowić punkt trzeci, bo moja samoocena w tej chwili leży i kwiczy, a moja wartość jest na minusie. Nie wiem. Taki mam typ osobowości, że nawet jeśli wiem, że coś zrobiłam dobrze to i tak nie umiem się do tego przyznać. Nie uznaję komplementów bo wydaje mi się, że mnie nie dotyczą i... No nie wiem. Chciałabym, żeby tak nie było. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! :)
      Czemu obrażona?
      Nad samooceną trzeba pracować, Celaeny tez się taka nie urodziła pewnie :P Ale niektórym przychodzi to łatwiej, życzę powodzenia ;)

      Usuń
  8. Świetna notka, naprawdę! :D Czytałam Szklany tron i bardzo mi się podobał ;) Obecnie czytam IV nowelkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale sympatyczny post! :) Zaskakujące i zarazem świetne jest to, że tak naprawdę nie zdradza fabuły, a jedynie (a może aż?) pewne cechy głównej bohaterki i już ją lubię i chcę przeczytać "Szklany tron", aaaaa! :D Wszyscy i wszędzie się nim zachwycają, ja też chcę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;) Polecam, bo naprawdę warto :)

      Usuń
    2. No to dodaję na listę! :) Jest przerażająco długa, ale w końcu się uda ;-)

      Usuń
  10. Aż mnie teraz zachęciłaś do przeczytania tej książki. :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Kurde, uwielbiam całą serię. Właśnie dzisiaj zaczęłam i przeczytałam połowę czwartej nowelki. Świetna historia, niesamowici bohaterowie i przecudna Celaena. Czego się od niej nauczyłam? Przede wszystkim "Znaj swoją wartość" i "Walcz o swoje i skop tyłki nieprzyjaciołom". O tak! ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Genialny post! Wole to niz twoje zwykle recenzje, chociaz oczywiscie tez sa fajne ;) Celena jest najlepsza ksiazkowa bohaterka jaka znam! Sory za brak polskich znakow.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wezmę sobie te rady do serca ❤️

    OdpowiedzUsuń
  14. Punkt czwarty właśnie bardzo mi pomógł :) Świetny post, muszę koniecznie nadrobić tą serię, bo wydaję się nieziemska! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To dopiero pomysł! Pełna oryginalność, bo nigdzie sie z taką nie spotkałam, nigdzie! ;) Z chęcią zapoznałabym się, dzięki niej z książką, te rady są naprawdę pomocne w życiu, nie tlyko jeśli się jest płatnym zabójcą. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Szklany tron ma w sobie taką uroczą świeżość, uwielbiam postać głównej bohaterki i odliczam dni do premiery trzeciego tomu. Muszę przyznać, że zrobiłaś świetny post, wiele nastolatek mogłoby go sobie czytać każdego dnia na dzień dobry.
    Pozdrawiam
    PS. Nie pamiętam jak wyglądał Twój blog wcześniej, ale to co widzę dzisiaj bardzo mi się podoba. Uwielbiam takie przejrzyste, minimalistyczne miejsca i tekst pisany sporą czcionką ;) Jedyne co nie gra to gadżet facebooka, chowa się troszkę z prawej strony ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa! :)
      Jeszcze bardziej dziękuję za celne uwagi, szerokość facebooka już poprawiam! :) Cieszę się, że nowy wygląd się podoba! :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...