piątek, 4 lipca 2014

"Wszechświaty. Pamięć" Leonardo Patrignani

"Wszechświaty. Pamięć"
Leonardo Patrignani  

 

Autor: Leonardo Patrignani


Tytuł: "Wszechświaty. Pamięć"


Wydawnictwo: Dreams


Ilość stron: 256



"Może ludzie musieli pominąć milczeniem przeszłość, aby zaakceptować teraźniejszość."

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wyglądałoby twoje życie jeśli zrobiłbyś coś inaczej? Co jeśli wyciągnąłbyś dłoń do koleżanki, z którą strasznie się pokłóciłeś i spróbowałbyś naprawić waszą relację? Czy jeśli poszedłbyś na inne studia lub wyprowadził się z rodzinnego miasta twoje życie wyglądałoby inaczej? Na pewno tak, ale skąd wiadomo czy zmieniłoby się na gorsze czy lepsze? A może wszystkie twoje wybory i wszystkie zdarzenia, na które nie miałeś najmniejszego wpływu nie miały znaczenia? Według teorii wszechświatów tak naprawdę istniejesz w kilku alternatywnych rzeczywistościach, gdzie historia potoczyła się zupełnie inaczej. Sztuką jest zdać sobie z tego sprawę i nauczyć się podróżować pomiędzy nimi.

To udało się trójce nastolatków, Jenny, Alexowi i Marco, którzy bez praktycznie żadnej pomocy uniknęli końca świata, przenosząc się do Pamięci. Teraz problemem jest jednak odnalezienie się w nowym wymiarze. Autor rozwiązuje część nurtujących nas zagadek, ale zostawia sobie miejsce na możliwość zaskoczenia czytelnika w ostatniej, trzeciej książce, która powinna dostarczyć wszystkich odpowiedzi na ogrom pytań, z jakimi zostawiły nas dwa poprzednie tomy.

"Żyjemy we wszystkich możliwych przeznaczeniach."

Książkę czyta się niezwykle szybko, jest napakowana akcją, bo cała teoria Wszechświatów została już wyjaśniona w poprzednim tomie, co nie znaczy jednak, że nie dostaniemy żadnych dokładniejszych odpowiedzi. W dodatku narracja drugiego tomu przypadła mi do gustu dużo bardziej i wydaje mi się, że autor poczynił drobne postępy, co skutkuje przyjemniejszym i płynniejszym odbiorem "Pamięci".

Niestety, bohaterowie wymagają drobnej poprawki. Nie nauczyli się praktycznie nic od poprzedniego razu, a mieli na to naprawdę dużo czasu. Jeśli w ich charakterach zaszły jakiekolwiek zmiany, wydają się one prawie niezauważalne. Nie udało mi się pokochać Jenny i Alexa, dać im dostępu do specjalnego grona moich książkowych ulubieńców. Na szczęście poznajemy kilka nowych postaci, które choć są z czytelnikiem raczej krótko, potrafią utkwić w pamięci.  

Ta część ma w sobie dużo więcej z klasycznej antyutopii i pokazuje, dlaczego "Wszechświaty" są klasyfikowane tak, a nie inaczej. Patrignaniemu udaje się rozciągnąć tę powieść do gatunków takich jak science fiction, fantasy. Autor przedstawia nam wiele nowych technologii, nieznanych dotąd rozwiązań, co sprawia, że kontynuacja jest ciekawsza niż jej poprzednik. Ogólne wrażenie jakie pozostawiła po sobie ta pozycja jest pozytywne, ale nie oszałamiająco dobre. Z pewnością doceniam oryginalność jaką wykazał się Leonardo i to, że udało mu się skupić przede wszystkim na akcji, pozostawiając wątek miłosny nieznacznym i drugo-, a nawet trzecioplanowym.

"Wszechświaty" zostawiają czytelnika z milionem pytań cisnącym się na usta. Na szczęście miałam możliwość czytania obu książek tuż po sobie, więc oszczędzono mi frustracji i niecierpliwego oczekiwania na drugi tom. "Pamięć" robi dokładnie to samo. Niestety, teraz będę musiała uzbroić się w cierpliwość, by poznać zakończenie interesującej historii trójki przyjaciół. Książka nie pochłonęła mnie, aż tak bardzo, bym z utęsknieniem wypatrywała dnia premiery, ale mimo wszystko jeśli znajdzie się okazja chętnie sięgnę po zwieńczenie tej trylogii. 

Oczywiście, po tę pozycję sięgną przede wszystkim ci, którym spodobał się pierwszy tom. Jeśli jednak "Wszechświaty" nie do końca was przekonały, mimo wszystko polecam zabranie się za "Pamięć", która utwierdzi czytelnika w przekonaniu, że odpowiednio dobrał lekturę, a krótki czas z nią spędzony nie będzie należał do zmarnowanego. 

Ocena: 7/10
 
Za egzemplarz recenzencki dziękuję portalowi Sztukater oraz wydawnictwu Dreams.

9 komentarzy:

  1. Chciałabym przeczytać tą książkę, ale pierw wypadałoby zapoznać się z pierwszą częścią :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciągle się przekonuję do tego, aby sięgnąć po tom pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam na półce ten tom i jestem jego bardzo ciekawa :)
    Pozdrawiam
    Weronika

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo milo wspominam przygodę z tą książką

    OdpowiedzUsuń
  5. Nadal poluję na część pierwszą ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najpierw oczywiście muszę przeczytać pierwszą część.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu i w sumie średnio ciągnie mnie do tej serii. Ale nie mówię jej "nie", może kiedyś mi się spodoba. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc mam mieszane uczucia jeśli chodzi o pierwszą część. Nieco obawiam się po nią sięgnąć, choć kuszą mnie recenzję drugiego tomu. Być może kiedyś zaryzykuję spotkanie z autorem i jego światami :)
    Pozdrawiam!
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie mogę się przekonać do tej serii... Nie mam pojęcia czemu, bo okładki mnie kuszą :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...