piątek, 9 maja 2014

*Przedpremierowo* 'From where I stand' Tabitha Suzuma


*Przedpremierowo*
'From where I stand' Tabitha Suzuma

 

Autor: Tabitha Suzuma

 

Tytuł: From where I stand

 

Wydawnictwo: Bodley Head 

 

Ilość stron: 256

 

Ocena: 7/10


Raven to chłopak z problemami. Śmierć matki, pobyt w domu dziecka, przeniesienie do rodziny zastępczej i dwójka znęcających się nad nim uczniów to bardzo dużo dla młodej osoby, która powinna poznawać życie i bawić się. Główny bohater ma jednak inne zmartwienia i plany. Planuje on bowiem, znaleźć mordercę jego mamy, bo zabójca powinien odpowiedzieć za to, co zrobił. Pomaga mu w tym koleżanka z klasy, która zadziwiająco szybko łapie kontakt z Ravenem. Mają podobny światopogląd i oboje nie patrzą na świat przez różowe okulary.


"It seemed impossible, insurmountable, totally unfeasible, and yet just  like the cold, white dawnspreading across the sky, he had absolutely no say in the matter."

Chłopak nie jest typowym nastolatkiem, jakiego znamy z amerykańskich filmów. Mniej uwagi poświęca wyglądowi, a skupia się raczej na lekcjach i wszystkich innych formach ucieczki od problemów. Jest zagubiony, często zdarza mu się płakać. Bohater jest raczej ciężki do polubienia, dość długo zajęło mi zaakceptowanie jego ciągłego milczenia i złości na świat. W pewnym sensie mogłam się z nim utożsamić, co znacznie ułatwiło cały proces. Zdaję sobie jednak sprawę, że niektórzy mogą go odebrać jako zadufanego, nieskłonnego do współpracy buntownika, który tak naprawdę nie ma żadnego celu.

 "The job, the house, the family, all that. It's just a distraction. A distraction to keep us from facing the fact that it's all going to end."

Książka, tak ja każda inna Tabithy Suzumy, porusza tematy trudne, czasem uznawane nawet za tabu. Autorka nie boi się tej niewygody, wręcz przeciwnie, jasno i wyraźnie zaznacza, że unikanie trudnych spraw nie sprawi, że znikną. Mało kto decyduje się na opisanie chorób psychicznych, które nie są nastolatkom obce, bo aż 20% ludzi w takim wieku, cierpi na depresję. Tymczasem, na koncie pisarki figuruje już kilka takich pozycji, m.in 'A note of madness'.
"He could not belive there had been any before or would be any after." 

Dochodząc do ostatnich stron książki czułam coraz większą irytację, bo prawie nic nie zostało wyjaśnione, czekałam jednak na spektakularne zakończenie, takie jak Suzuma zaserwowała w 'Forbidden'. Doczekałam się. Autorka rozwiązała pewne sprawy inaczej niż się spodziewałam, ale cieszę się, że mimo wszystko przewracałam kartki w szaleńczym tempie, nie mogąc uwierzyć w to co się dzieje. Chociaż to bardzo krótka lektura, zdążyłam polubić bohaterów i miałam ogromne nadzieje na rozwinięcie fabuły, która wcale nie jest banalna, wręcz przeciwnie. Do tej pory rzadko spotkałam się z takimi problemami i tematami w literaturze młodzieżowej, zaserwowanymi w niebanalnej i niepouczającej formie. Jest to bardzo ważne, bo autorka nie próbuje moralizować młodzieży, ale trafnie opisuje problemy jakie mogą napotkać, niekoniecznie podając na tacy łatwe rozwiązanie, prowadzące do happy endu.

Polecam tę książkę wszystkim, którzy lubią sięgnąć po mroczniejsze pozycje, nie zawsze emanujące szczęściem, gdzie miłość i przyjaźń rozwiązują wszelkie problemy. Autorka serwuje nam w swoich powieściach prawdziwe życie, które niekiedy bywa okrutne i straszne. Uważam, że lepiej zacząć od innych książek Tabithy, ale nie oznacza to, że ta była zła, po prostu nieco wolniejsza i mniej intensywna niż wspomniane wcześniej 'Forbidden'. Jeśli nie boicie się trudnych tematów i macie ochotę na nieszablonową historię, polecam 'From where I stand', w którym autorka traktuje nastolatka jako osobę inteligentną, a nie nieświadomego ciemnych stron życia odbiorcę. Mam ogromną ochotę na kolejne książki autorki, które sukcesywnie wypełniają lukę na rynku wydawniczym.

12 komentarzy:

  1. No, zainteresowałaś mnie tą pozycją :> Może nie specjalnie będę jej szukać, ale jeśli pojawi się po polsku (bo nie ma jej na razie, nie?), albo jeśli trafię na ebooka to będę mieć na uwadze twoją recenzję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma, niestety. Jeśli chcesz zapoznać się z twórczością Tabithy Suzumy zachęcam do Forbidden :)

      Usuń
  2. O Forbidden i ogólnie o autorce słyszałam całą masę dobrego, w przyszłym miesiącu koniecznie muszę złożyć zamówienie na Book Depository. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wyżej, jeśli chcesz zapoznać się z twórczością Tabithy Suzumy zachęcam do Forbidden :) Cudowna książka!

      Usuń
  3. Na regale stoi u mnie właśnie "Forbidden" i niemało ciekawi mnie ta książka, niestety jestem teraz zawalona czymś innym i sobie jeszcze trochę poczeka... Autorka zapowiada się fajnie, słyszałam już pozytywne słowa o innych jej książkach, np. "Hurt" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabieraj się koniecznie za książkę i podziel wrażeniami! :) Hurt też chciałam, ale jest dość droga, niestety.

      Usuń
  4. Nie znam autorki, ale z książką chętnie się zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Forbidden zrobiło na mnie piorunujące wrażenie. Nigdy wcześniej nie czytałam takiej powieści i kurczaki - chyba już nie przeczytam. Piekielnie trudna tematyka, ale autorka perfekcyjnie sobie z nią poradziła. Jeśli będę miała okazję, to na pewno sięgnę po inne książki Suzumy.
    P.S. Tak sobie myślę, że gdyby wydano Forbidden w Polsce, to narobiłoby to niemałego szumu. Taka tematyka i to jeszcze o nastolatkach - czytelnicy nie są do tego przyzwyczajeni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, myślę, że byłaby to bardzo kontrowersyjna książka! Ale niezwykle subtelna jednocześnie.

      Usuń
  6. Jeśli książka zapewni mi tak mroczne wrażenia, jak piszesz to czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi zachęcająco :) Dołączam do kolejki.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...