sobota, 12 października 2013

"Biały Oleander" Janet Fitch + facebook + tumblr

"Biały Oleander" Janet Fitch +...



Tytuł: "Biały Oleander"
Autor: Janet Fitch
Wydawnictwo: Kameleon
Ocena: 10/10
Pisarze, pisarze…

"Zawsze ucz się wierszy na pamięć. Muszą wejść ci w krew. Jak fluor w wodzie, ochronią twoją duszę przed powolnym rozkładem, który toczy świat."

Uwielbiam książki opisujące psychikę i zachowania mistrzów pióra. Poeci to artyści, kompulsywne autodestrukcyjne istoty ze skłonnościami do uzależnień i chorób psychicznych. Kończą utopieni we własnych wymiocinach, ze strzykawką w ramieniu, a w najlepszym wypadku marskością wątroby i rakiem płuc.

Tu poznajemy historię Ingrid, która pod wpływem impulsu morduje kochanka i zostaje skazana na dożywocie. Jednak ponieważ nie jest to zwykła kobieta, sprawy potoczą się bardzo nietypowo. Ucierpi na tym najbardziej Astrid, córka przejmująca rolę narratorki powieści.



Zastanawialiście się kiedyś co kryje się za powiedzeniem "matczyna miłość"? W społeczeństwie było to, i często jest do dziś, coś branego za pewnik. Relacja Astrid-Ingrid jest najłagodniej mówiąc toksyczna. Trująca je obie bardziej niż oleander.


 „Moja mama uwielbiała sezon pożarów. Kazała mi decydować, co bym zabrała uciekając. Mówiła, że ludzie dzielni nie zabraliby nic.”

Astrid jest zmuszona dorosnąć przedwcześnie, pozbawiona matki, która tak naprawdę nigdy nie była przy niej. Zaczyna łamać jej zasady, oddzielająca stare życie od nowego. Nie może jednak całkiem zapomnieć o Ingrid. Może nie chce? Może jakąś cząstka pragnie tego czego zabrakło jej w dzieciństwie? Wie jednak, że matka z pewnością nie jest w stanie jej tego dać. Religia nastolatki to Szkoła Przetrwania. Nie dba o nic, idąc w ślady Ingrid, choć to dokładne przeciwieństwo tego co chce robić.

Bohaterowie to jeden z najlepszych aspektów powieści.  Choć narratorką jest Astrid, jej matka to niezaprzeczalnie gwiazda tej historii. Nie pokazuje się często, ale listem czy krótką rozmową decyduje o dalszych losach innych. Przyćmiła wszystko, taka już była. Zaczarowała mnie i z pewnością poddałabym się urokowi tej poetki. Ekstremalne przekonania i niecodzienna osobowość to zabójczy duet, dosłownie i w przenośni.


"Lęk wysokości świadczy o braku zaufania do sobie, nie masz pewności, czy nie skoczysz”

Czytałam tę książkę w okresie kiedy miejscami mogłam odnaleźć siebie w głównej bohaterce, odnieść się do niej. Dojrzewanie to jeden z najcięższych okresów w życiu człowieka. Starali się to opisać niezliczeni autorzy, a Janet Fitch udało się to znakomicie.

To nie fabuła sprawia, że nie możemy oderwać się od powieści, ale język jakim czaruje nas autorka. Niemal poetycki, idealnie oddający otoczenie w jakim znajduje się dziewczyna. Od zawsze pouczana przez matkę, stopniowo przejmuje pewne części jej osobowości.

Podsumowując, "Biały Oleander" to piękna opowieść o dojrzewaniu, roli matki w życiu dziecka oraz w dużej mierze żalu, nienawiści rosnących przez lata w umyśle córki, które cały czas pragnie mieć tę ważną dla siebie osobę - mamę. Jak wiele jest się w stanie wybaczyć i usprawiedliwić własnej matce? Dla niektórych to tylko rodzicielka, ktoś kto wprowadził nas do tego świata. Powinno się takiej osobie dziękować czy nienawidzić? Przede wszystkim jednak pokazuje walkę, jaką trzeba stoczyć, by odnaleźć się w świecie oraz jak odbierają rzeczywistość ludzie wrażliwi, artyści, którzy często uginają się pod takim ciężarem.



Zwiastun filmu

 

Oprócz tego, od teraz można dodatkowo obserwować mnie na facebook'u...:


Jestem tu codziennie, często dodając rzeczy, których nie można zamieszczać na blogu - zwiastun Akademii Wampirów, nędznej jakości, ale za to długi!

Link do facebook'a

...oraz tumblrze! Tego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Mnóstwo fan-fictionu, szczególnie Piekielnych Maszyn. Też wchodzicie na pięć minut, a okazuje się, że minęły dwie godziny? :)

Link do tumblr'a

Mam nadzieję, że zainteresują was nowe sposoby na bycie w kontakcie ze mną! Jestem tam dużo częściej i udostępniam ciekawe, dotyczące książek/seriali/filmów rzeczy :)

14 komentarzy:

  1. Słyszałam o tym filmie. Znajomi polecali go do obejrzenia. Najpierw książka, później film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, kolejność musi być zachowana! :)
      Sama jeszcze nie oglądałam, ale muszę to nadrobić.

      Usuń
  2. Mimo super-ekstra pozytywnej recenzji, jakoś mnie nie ciągnie do tej książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to typowa młodzieżówka, tylko powieść dla dorosłych, w dodatku bardzo specyficzna, więc rozumiem, że może się nie podobać :)

      Usuń
  3. Ten cytat o pożarze mocny ;p Mam już tą ksiazke, wiec przeczytam niedlugo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się podobał, dlatego go umieściłam :)
      Warto po nią sięgnąć!

      Usuń
  4. Zdecydowanie coś dla mnie. Uwielbiam takie klimaty, więc już zaczynam szukać książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto :) Napisz koniecznie jeśli przeczytasz, a najlepiej zrecenzuj!

      Usuń
  5. Chyba spasuję, raczej nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pisałam wyżej, dość specyficzna książka. Poleciłam ją koleżance, ale nie była tak zachwycona jak ja :)

      Usuń
  6. Zainteresowała mnie ta książka, wydaje się taka... niepokojąca? Z pewnością po nią kiedyś sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja - świetna książka.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...