środa, 3 kwietnia 2013

"Krąg" Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

Autorzy: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Tytuł: "Krąg"
Wydawnictwo: Czarna Owca
Ocena:  7/10

„W obliczu śmierci wszyscy jesteśmy samotni.”

Na pozór zwyczajne miasteczko Engelforts, w którym dzieją się dziwne rzeczy. Siedem osób właśnie rozpoczęło naukę w lokalnym liceum. Nic ich ze sobą nie łączy, każdy z nich jest inny. Mają dość nieprzeciętne problemy.

Linnea to córka matki, zmagającej się z alkoholizmem. O buntowniczym charakterze, w odpowiedzi na chorobę matki. Minoo reprezentuje klasową prymuskę i choć nie ma łatwo, jej analityczny umysł pomaga nie tylko w  w dobrych wynikach, ale również zagadkach Kręgu. Vanessa jest szkolną pięknością, lekko przesadzająca na punkcie swojej seksualności, ze skłonnościami do ninfomanii. Anna-Karin to nieco zakompleksiona miłośniczka natury, mieszkająca na farmie z dziadkiem. Rebeka ma zaburzenia odżywiania, dokładniej bulimię. Elias jest popychadłem dla swoich rówieśników przez oryginalność i wyróżnianie się z tłumu.  Bohaterowie budzili we mnie bardziej żal niż sympatię, ale naprawdę polubiłam Minoo.

Pewnej nocy, gdy na niebie pojawia się czerwony księżyc, dziewczyny spotykają się w parku. Nie wiedzą jak, ani dlaczego się tam znalazły. Odkrywają, że drzemią w nich tajemne moce, a ich życiu zagraża niebezpieczeństwo...

Akcja rozwija się bardzo szybko, a napięcie jest zachowane, aż do końca powieści. Nawet wtedy mamy ochotę na więcej, gdyż książka kończy się zapowiadając ciąg dalszy. Kolejne wydarzenia zaskakują i pojawiają się bardzo logicznie, czego czasami brakuje tytułom fantasy.

Uważam, że to jedna z ciekawszych książek na rynku. Pomimo tego, że mamy wiele podobnych historii, ta została opowiedziana w sposób, których dodawał jej oryginalności. Styl pisania przypadł mi do gustu, choć nagminnie powtarzające się przekleństwa na początku mnie irytowały, potem jednak wpasowały się w całość tekstu.

Klimat jest bardzo mroczny, szczególnie na początku książki, co idealnie oddaje okładka utrzymana w ciemnej kolorystyce. Samobójstwa, depresje, zaburzenia psychiczne. Po kilkudziesięciu stronach zaczęłam zastanawiać się czy autorzy nie są ze Szwecji lub Norwegii. Zgadłam, krajem pochodzenia tych pisarzy jest Szwecja. Może się to wydawać trochę przytłaczające, ale takie miało być. Mnie bardzo przypadła do gustu taka ciemna aura tajemnicy.

Podsumowując, książka warta przeczytania. Polecam osobom zmęczonym cukierkową otoczką literatury młodzieżowej. Jestem pozytywnie zaskoczona i przez te blisko 600 stron przeszłam, nawet tego nie zauważając! Pomimo dość ciężko wyglądającej tematyki, "Krąg" porywa i zaprasza nas do dostąpienia zaszczytu poznania jego tajmenicy.

Zwiastun: 



3 komentarze:

  1. Przekonałaś mnie! Widziałam kilka recenzji "Ognia" i nw co to jest. Ten zwiastun jest straaaszny. Coś w moim stylu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Długość mnie przerażała, ale może warto?

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo, bardzo podobała mi się ta książka - pamiętam, jak nie mogłam się od niej oderwać. Podobnie było z "Ogniem", który jest ciut lepszy od pierwszej części - polecam gorąco :).
    P.S. "Ogień" (oraz inne książki) można wygrać w konkursie, który zorganizowałam na swoim blogu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...