sobota, 30 marca 2013

"Rok 1984" George Orwell


Autor: George Orwell
Tytuł: Rok 1984
Wydawnictwo: PIW
Ocena: 10/10

Orwell kojarzy się m.in. z "Folwarkiem zwierzęcym", ale przede wszystkim jednak
"Rokiem 1984". To klasyk wśród powieści antyutopijnych. To ojciec tego nurtu, a rodziców warto szanować, więc z zapałem i lekkim niepokojem zabrałam się do czytania.

"WIELKI BRAT PATRZY"

Satyra polityczna, relacjonująca historię Winstona Smitha i jego rozpaczliwego buntu przeciwko wszechpotężnej machinie państwowej - buntu w imię prawdy oraz wolności jednostki, z góry skazanego na niepowodzenie w zdehumanizowanym świcie zbudowanym na strachu i nienawiści, pogardzie i przemocy. Futurystyczna wizja Orwella niesie ponadczasowe oskarżenie totalitaryzmu, a zarazem ostrzeżenie przed mechanizmami władzy - zwłaszcza władzy nadużywanej - i przed próbami tworzenia nowej natury człowieka opartej na "dwójmyśleniu".

Powieść porwała mnie bez reszty. Nie spodziewałam się, że ta  historia wyda się taka prawdziwa. Jako zdeklarowana fanka wszelkiego rodzaju dystopii, czułam się zobligowana do zapoznania się z "Rokiem 1984". Nie zawiodłam się. Klimatem podobna do "Nowego wspaniałego świata". Przerażające wizje niedalekiej przyszłości sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się czy to tylko fikcja literacka. Pewne aspekty wydają się być bliskie prawdzie.

Fabuła jest niesamowita i nieprzewidywalna, a bohaterowie wyraziści. Styl pisania autora początkowo był dla mnie trudny, ale po przyzwyczajeniu się, czytało się szybko i przyjemnie. Celowo pominęłam słowo łatwo, gdyż w żadnym stopniu nie opisuje ono tej powieści. Wręcz przeciwnie, ciężko jest zrozumieć przesłanie książki, w które nie chcemy uwierzyć.

Polecam absolutnie każdemu. Po przewróceniu ostatniej strony ciężko się otrząsnąć. Ale jak? To już, to wszystko, koniec?! Niestety taka jest smutna prawda. Pozycja obowiązkowa dla wielbicieli dystopii wszelkiej maści. Warto poznać źródło tego intrygującego nurtu i samemu ocenić czy wizja Orwella tak dalece odbiega od rzeczywistości czy może zbliża się wielkimi krokami.

Książkę przeczytałam w ramach wyzwania: Trójka e-pik.

5 komentarzy:

  1. "Folwark zwierzęcy" mnie nie przekonał, ale "Rok 1984" to jedna z najlepszych książek jakie czytałam i pozycja obowiązkowa dla każdego człowieka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Folwarku" jeszcze nie czytałam, czeka sobie na półce. Słyszałam, że jest mniej ciekawy niż "Rok 1984", ale mimo wszystko chciałabym go kiedyś przeczytać :)

      Usuń
  2. Może Cię zadziwię, ale jestem fanką dystopii, i jakoś nie mogę się przemóc do tej książki. Chyba muszę dorosnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, każdy ma inny gust :) Uważam jednak, że warto tej książce dać drugą szansę w przyszłości.

      Usuń
  3. To najwspanialsza książka jaką kiedykolwiek czytałam. Postawiła tak wysoką poprzeczkę w literaturze, że teraz ciężko będzie jakiejkolwiek książce ją przeskoczyć. Jeszcze takiej nie znalazłam, ale może kiedyś mi się uda.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...